بک لینک خارجی

بک لینک خارجی چیست؟

بک لینک خارجی پر کاربرد ترین موضوع در سئو میباشد و نظرات منتقدان خوب و بد بسیاری در مورد تاثیر بک لینک در سئو و استراتژی نمایش آن وجود دارد. در این محتوا کوشش میکنیم نخست دریابیم بک لینک چیست و بعد از آن بررسی کنیم چه فایده ای در  سئو سایت ما دارد.

لینک سازی یا کسب بک لینک پروسه دریافت لینک از بقیه سایت های اینترنتی برای سایتمان است. منظور ما از لینک متون یا تصاویر هایی می باشند که با کلیک بر روی آنها فرد به صفحه دیگر در اینترنت انتقال پیدا میکند. ربات های گوگل مدت بررسی یک صفحه لینک های موجود در آن را همچنین بررسی میکند و به این صفحه های لینک شده مراجعه میکند. به همین صورت راه حرکتی ربات های گوگل در اینترنت صورت می گیرد.

بک لینک خارجی انوع متفاوتی دارد و به انواع لینک فالو و نوفالو و لینک داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود. در این قسمت نخست میگوییم بک لینک چیست سپس فایده آنها بر سئو را مورد بحث قرار میدهیم.

بررسی بک لینک های وجود داشته در یک صفحه یکی از راه های کلیدی گوگل برای پیدا کردن  و ایندکس کردن صفحه های جدید در اینترنت می باشد. به غیر از این کمیت و کیفیت بک لینک ها بر رتبه گذاری نتیجه های گوگل تاثیر چندان زیاد دارد. به صورت دیگر می توان گفت ربات های گوگل صفحه را بررسی کرده و براساس داشتن لینک های وجود داشته در آن اعتبار صفحه های لینک شده را تشخیص می دهد.

هرچقدر سایت های زیادتر و معتبرتری به صفحه های شما لینک داده باشند شانستان برای گرفتن اعتبار در نتیجه های گوگل بیشتر می شود.

بک لینک خارجی

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

 کلا بک لینک خارجی به دو بخش کلیدی لینک سازی داخلی و خارجی قسمت بندی میشود که فرق های زیادی با هم دارند. لینک سازی داخلی به معنای ایجاد بک لینک میان صفحه های یک سایت به معنای این است که اگر صفحه ای از سایتتان به صفحه ای دیگر از سایتتان لینک داده باشد لینک داخلی صورت گرفته ولی اگر لینک از سایت دیگری به یکی از صفحه های سایت شما لینک داده باشد یک لینک خارجی یا بک لینک برای شما صورت گرفته است.

گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را منتشر کرد و در آن مدت تعداد بک لینک های یک وبسایت فایده خیلی زیاد بر رتبه بندی آن در نتایج google داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته ی کلیدی بهره بردند و با روش هایی همانند تبادل لینک یا خرید بک لینک کوشش کردند تا جایگاه خود در نتایج جستجو را بهره ببخشند.

با افزایش معاملات بک لینک گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرده و الگوریتم پنگوئن را برای شناسایی  و بررسی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی بهره میبرده اند معرفی کرد. همچنین در ادامه پیج رنک را به طور کلی پاک کرده و کوشش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتیجه های لینک سازی را تا حد امکان بتواند از بین ببرد.

اشتباهات رایج در مورد بک‌لینک

بک‌لینک همان تبلیغات متنی است

متاسفانه چیزی که این روزها خیلی آن را مشاهده میکنیم افرادی میباشند که اشتباه فکر میکنند بک لینک خارجی در همان تبلیغات متنی که بیشتر در سایت‌های ایران جا افتاده است و هرکس که اسمی از بک‌لینک می آورد به معنای ماهیانه چندین هزار تومان باید داد تا سایتی لینکمان را در قسمت تبلیغات متنی خود قرار دهد این تعریف کاملا اشتباه میباشد. تبلیغات متنی هم یکی از تکنیک های خرید بک‌لینک حساب می‌رود که از سوی  گوگل کاملا منسوخ اعلام شده و موجب افت و پنالایز سایت شما همچنین می‌شود.

بک‌لینک خوب نیست و نباید بک لینک گرفت!

جمله دیگر که بعضی به گوش رسیده٬ اشتباه گرفتن مفهوم کلیدی بک لینک خارجی میباشد. بک‌لینک به خودی خود قسمت کلیدی از سئو را در مشت دارد. قسمتی که دیگران به شما پیشنهاد میدهند و گوگل این پیشنهادها را درنتیجه های بررسی خود تاثیر می‌دهد تا سایتتان رتبه بالایی داشته. حال برای چه می‌توان گفت که بک‌لینک بد است؟ با این بحث موافقت دارم که بک‌لینک غیرطبیعی خوب نیست٬ اما همه ی بک‌لینک‌ها هم مطمینا بد نیستند!

هرچه بیشتر بهتر!

دیگر مدت آن که به کمیت فکر کرده به پایان رسیده و باید کیفیت بیشتر بک‌ لینک ها را مرود بحث خود قرار داده. هرچه کیفیت یک لینک دریافت شده بالاتر رود٬ فایده آن بر روی رتبه سایتتان نیز بالاتر رفته میشد. امکان دارد با گرفتن چند لینک خوب رتبه‌ای کسب کرده که بقیه سایت‌ها با چندین بک لینک نتوانسته اند آن را بدست آورند!

ارتباط بین صفحات مهم نیست!

با  توجه به آزمایشی که انجام داده ایم٬ گرفتن لینک از صفحات غیرمرتبط امکان دارد موجب خارج شدن سایتتان از نتیجه های جست وجوی  کلمه اصلی ای که برای آن سایت خود را آماده داده اید بشود. مقابل آن٬ با گرفتن فقط و فقط چند لینک مرتبط توانسته ایم رتبه یک سایت را به سرعت افزایش داده. در حالیکه برای سایت شماره نخست٬ شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایت‌های غیرمرتبط گرفته بوده ایم (این سایت به خاطر لینک‌های غیرمرتبط هم اکنون در ۱۰۰ نتیجه اول نمیباشد)

شاخص اول: مرتبط بودن

مربوط بودن مهم ترین موضوع در ارزش گذاری کیفیت لینک‌هاست. مرتبط بودن یعنی که بک لینک خارجیکه شما گرفته اید از وبسایت‌هایی با موضوعات مشابه و یا نزدیک به وبسایتتان برای شما فرستاده شده. برای مشخص کردن مربوط نبودن یا مربوط بودن یک لینک از خود سوال کنید که چرا این وبسایت مورد نظر باید به بنده لینک بدهد؟ کلا یک لینک می‌تواند به چهار روش زیر مربوط شناخته شده باشد:

دامین : دامین

دامین : صفحه

صفحه : صفحه

لینک : صفحه

تعیین مربوط یا نامربوط بودن یک لینک تا حدی بالایی به شناخت شما از طرف روبرو بستگی دارد. شاید شما نمی‌توانید توجیهی برای این موضوع که چرا آن وبسایت به شما لینک بدهد پیدا کرده، بهتر میباشد که این لینک را به جای یک لینک نامربوط تعیین کنید.

شاخص دوم: ارزش انسانی

با ارزش ترین لینک‌ها، لینک‌هایی میباشند که برای بهره بری کاربران ساخته شدند ، نه برای ربات های موتورجستجو. اگر دوست دارید درباره ارزش انسانی یک لینک مطمئن بشوید، پرسش های زیر را از خودسوال کنید:

این لینک فرد را به جایی که ‌می‌خواهد هدایت میدهد؟

این لینک به همان صفحه‌ای هدایت میدهد که فرد به دنبال آن میگردد؟

این لینک فرد را به موضوع کاربردی هدایت میدهد؟

بیشتر بخوانید: طراحی لوگو شخصی


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد