آموزش برنامه نویسی با ری اکت

ری اکت یا React چه چیزی است

شرکت سئو تهران در جلسه های آموزش برنامه نویسی با ری اکت به شما یاد می دهد که ، ری اکت یک کتابخانه‌ی UI (ارتباط کاربری) است و فیسبوک آن را معرفی کرده است. React این امکان را برایمان بوجود می آورد که به طور منطقی درباره‌ ی سایت ‌ها و اپلیکیشن ‌هایمان تصور کنیم . ری اکت همینطور شیوه ای جالب و زود برای درست کردن پروژه‌ هایی است که در خواب مشاده می کنیم .ری اکت می گذارد که ما با نوشتن اپلیکیشن ‌هایی را می ‌دهد که:

  • زود ساخته می ‌شوند.
  • قابل فهمیدن هستند.
  • به ما این رخداد را می ‌دهند که جریان داده (Data Flow) را به طور منطقی مشاهده کنیم.
  • مقیاس‌پذیری زیادی برای گروه های برنامه ‌نویسی بزرگ و کوچک دارد.
  • دانشِ اپلیکیشن ‌های دسکتاپ (Desktop apps) را به اپلیکیشن‌های موبایلی انتقال می دهد.
  • ری اکت می گذارپ که ما UI های تعاملی را به طور زیادی (Declarative) بنویسیم. یکی از بیشترین  توانایی ‌های React این است که توانایی دارد با هر دفعه تغییر داده‌ هایمان، به طور خودکار UIمان را همچنین به روز‌رسانی کند.

در این مقاله آموزش برنامه نویسی با ری اکت ، همه خصوصیت های جالب و هیجان ‌انگیز ری اکت را وارسی می ‌کنیم. اپلیکیشن ‌هایی می‌نویسیم و روش های کاربردی زیادی را فرا می ‌گیریم. این مقاله برای هر فردی، که می ‌خواهد React را از مقدمات و به شیوه ای مناسب و آرام فرا بگیرد، خوب است.

به مطالعه کردن مقاله آموزش برنامه نویسی با ری اکت ادامه دهید و به این صورت، همه دانش لازم را برای به کار بردن از React به‌دست ‌آورید. دانش پیشنهادی برای آموختن ری اکت React (چیز هایی که باید اطلاع داشته باشید) برای نوشتن برنامه ‌های ری اکت به اطلاعات مقدماتی کمی احتیاج دارید.این یکی از مناسب ترین فواید استفاده از ری اکت است!

اگر پس ‌زمینه‌ی HTML/CSS/JS دارید، درست کردن و به کار بردن از React برایتان خیلی راحت می‌ شود. پیشنهاد می ‌کنیم  که:

  • درباره‌ی HTML و CSS اطلاع داشته باشید.
  • درباره ‌ی جاوا اسکریپت و ES6 اطلاع داشته باشید.
  • کمی درباره‌ ی DOM آگاهی داشته باشید.
  • کمی درباره‌ ی Node و nmp مطالع شوید ( و آن ها را نصب کنید.)

در این مقاله‌ی پایه، بیایید تنها مشاهده کنیم که چگونه می ‌توانیم از React به کار ببریم . بعداً می ‌توانیم نگاهی عمیق ‌تر به آگاهی های پایه‌ ای، که باید اطلاع، داشته باشیم.با ما در  مقاله ی آموزش برنامه نویسی با ری اکت همراه باشید.

 

بدون ‌معطلی از React به کار ببرید

شیوه های زیادی برای آموزش برنامه نویسی با ری اکت در پروژه‌ مان در اختیار داریم. این همچنین یکی از فواید به کار بردن از React است که خیلی خود را درگیر چطور استفاده از آن نمی‌ کند. دو شیوه اساسی به کار بردن از ری اکت به طور زیر است :

  • React را به وب ‌سایتی که در حال حاضر درست کرده اید، بیفزایید.
  • از ری اکت برای نوشتن یک اپلیکیشن اساسی تک صفحه‌ای (Single Page App (SPA)) به کار ببرید.

برای اینکه اطلاع داشته باشیم بدون معطلی از ری اکت به کار ببریم ، از CodePen استفاده می‌ کنیم. CodePen مانند یک زمین ‌بازی مجازی برای برنامه ‌نویسی است که در آن می ‌توانید خیلی راحت و در مرورگر خودتان با کد های HTML/CSS/JS بازی کنید. در این مقاله به دنبال جزئیات نصب React نمی ‌رویم و از همین ابزار مجازی به کار می بریم .

به چه علت از React Native استفاده کنیم

حال احتمال دارد برایتان پرسش شود که از میان فریم ورک هایی جاوا اسکریپت مثل Angular، Vue و غیره چرا خوب است به یادگیری React Native و به کار بردن از آن بپردازیم؟ به دلیل اینکه وارسی ‌های انجام شده مشخص می شود که react نسبت به دیگر فریم ورک ‌های جاوا ‌اسکریپت، در میان برنامه نویسان مورد علاقه زیاد تری دارد.

 در قبلا از زبان جاوا اسکریپت فقط برای بوجود آوردن تغییراتی مثل تغییر ابعاد، رنگ و فونت نوشته‌ ها در دیزاین صفحات وب به کار برده می شد، ولی امروزه این زبان توانسته به واسطه به کار بردن از فریم ورک‌ های جدیدی مثل Vue js، React Native، Angular قلمروی خود را در جهان برنامه نویسی گسترده ‌تر کند.

آشکار شدن این فریم ورک ‌ها در برنامه نویسی وب، فواید و امکانات بیشتری را در اختیار توسعه دهندگان جای داده است. هدف داریم شما را با یکی از مورد علاقه ترین فریم ورک ‌های جاوا اسکریپت به معنی React Native و راه آموختن آن آشنا کنیم.ما را در محتوای آموزش برنامه نویسی با ری اکت همراهی کتید.

 

React Native چه چیزی است

جاوا اسکریپت (Java Script) یکی از مورد علاقه ترین زبان ‌های برنامه نویسی است. React Native یک فریم ورک جاوا اسکریپتی متن باز، ارزان و انعطاف ‌پذیر است که به مفهوم دیزاین رابط کاربری مورد کار برد جای می‌گیرد. فریم ورک یا چارچوب، گروهی از کتابخانه ‌ها و اساس برنامه نویسی است که به برنامه نویسان یاری می‌کند نرم افزارهایی استاندارد، با حجم کد پایین تر و امنیت زیاد تر توسعه دهند.

 متن باز بودن یک فریم‌ ورک به این مفهوم است که سورس کد اساسی آن در دسترس عموم جای دارد و برای به کار بردن از آن احتیاجی به گرفتن مجوز و یا صرف قیمت نیست. این خصوصیت سبب می ‌شود که فریم‌ ورک React Native به سادگی در اختیار کاربران و توسعه دهندگان متفاوت در سراسر دنیا قرار گیرد و بواسطه آن ‌ها وارسی شده و در نهایت ارتقا پیدا کند.

در ادامه آموزش برنامه نویسی با ری اکت ، چند علت مورد علاقه این فریم  ورک را با هم وارسی می ‌کنیم تا متوجه شوید به چه دلیل بیشتر برنامه نویسان متقاعد شده اند که به یادگیری ری اکت بپردازند؟ بعضی از پر اهمیت ترین علل های استفاده از ری اکت عبارتند از :

  • راحت بودن و خوانایی کد ها : قواعد لغوی (Syntax) در فریم ورک ری اکت ، خیلی راحت هستند. دارا بودن قوانین و چارچوب هایی صحیح در پیاده سازی این فریم ورک، سبب شده تا کد ها از خوانایی مناسبی دارا باشند.
  • یادگیری آسان : یادگیری ری اکت نیتیو خیلی راحت است و برای آموختن آن، فقط احتیاج به آشنایی با زبان‌ های تحت وب به معنی Html ،Css و Java Script خواهید داشت.
  • کاربرد بالا : React Native برای کم کردن پردازش ‌های سنگین از چندین روش هوشمند به کار می برد تا بدون انجام کار های بیشتر، رابط کاربری را به روز کند. همینطور چندین راه برای زیاد کردن سرعت برنامه‌ ها موجود است. React Native توانایی همزمانی یا real time دارد؛ همزمانی چیزی مشابه به گفتگوی دو نفر است که یکی سوال می کند و دیگری پاسخ می‌ دهد، بع معنی اینکه بعضی اوقات کاربر درخواست ارسال می کنند و بعضی اوقات هم سرور این کار را انجام می‌ دهد.

دنیای جالب جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت زبان مورد علاقه ای برای برنامه نویسان است و اکثر آنها به برنامه نویس ری اکت علاقه دارند. با قدرت و کارایی که جاوا اسکریپت دارد تقریبا هر فعالیتی می‌ شود با آن کرد. برای نمونه پویاسازی صفحات وب به یاری جاوا اسکریپت و کتابخانه‌هایی مانندJqueryدیگر انجام می‌ شود.

جاوا اسکریپت در سوی سرور یک فضا اجرایی به اسم Node.js دارد و فریم ورک‌ هایی مثل Express.js به برنامه نویس یاری می‌ کنند سوی سرور هم با جاوا اسکریپت فعالیت کند. با جاوا اسکریپت و به دنبال HTML می‌ توان بازی‌ های زیر نظر وب ساخت. همانگونه که به یاری React Native و زبان جاوا اسکریپت می‌ شود اپلیکیشن گوشی برای پلتفرم‌ های متفاوت درست کند.

ریکت چیست؟ریکت بر اصول یکی دیگر از سرویس‌ های مورد علاقه فیس بوک به این معنی که React می‌باشد که در طراحی ارتباط کاربری (UI) به کار برده می‌ شود. اما بر عکس React که تمرکز اساسی آن روی سرچ است، React Native برای درست کردن اپلیکیشن‌ های گوشی به کار برده می‌ شود.

به گونه دیگر در مقاله برنامه نویس ری اکت React Native وضعیتی را فراهم کرده است که برنامه نویسان وب توانایی داشته باشند اپلیکیشن هایی درست کنند که حقیقتا مشابه به برنامه‌های نوشته شده به زبان Native عمل کند. از جهتی که برنامه نویسان بیشتری جاوا اسکریپت را علاقه دارند و از آن به کار می برند، تجربه کار با ریکت می‌تواند لذت بخش باشد.

برنامه‌های ریکت مثل React با زبان جاوا اسکریپت و JSX نوشتاری می‌شوند. بعد می شود از این کد ها برای اندروید وiOSنتیجه گرفت. توجه داشته باشید در مقاله برنامه نویس ری اکت برنامه ای که با React Native می‌نویسید نوعWebviewنداشته و کامپوننت‌های حقیقی UI را تهیه می‌کند. در حقیقت اپلیکیشن شما هیچ فرقی با دیگر برنامه‌ های گوشی که با زبان Native نوشته شده اند نخواهد داشت.

به چه علت باید از ریکت به کار ببریم؟

همانگونه که اطلاع دارید اندروید وiOS، سهم زیادی از بازار گوشی را تصاحب کرده‌اند. زبان رسمی درست کردن اپلیکیشن برای اندروید جاوا است ( البته چند زمانی می‌ شود که کاتلین هم به آن افزوده شده است ) همانگونه که به گفته مقاله برنامه نویس ری اکت اپلیکیشن‌ هایiOSاز زبان Swift به کار می برند.

برنامه هایی که به یاری جاوا و Swift نوشته می‌شوند را به طور اختصار بومی یا Native نامگذاری می کنند. ممکن است برایتان پرسش پیش می‌آمده باشد که چرا با وجود زبان‌ های نیتیو باید دنبال فریم ورک‌ها و واسطه هایی مانند React Native برویم. در ادامه مقاله برنامه نویس ری اکت فواید به کار بردن از React Native را تماشا می‌کنید:

1 – یک دفعه بنویسید، چند جا به کار ببرید :

همواره افرادی که برنامه نویسی گوشی را آغاز می‌کنند، میان اندروید وiOSیکی را انتخاب کرده و در آن زمینه اختصاص داده می‌ شوند. کمتر برنامه نویس اندرویدی یافت می‌ شود که برای موبایل های آیفون هم بتواند اپلیکیشن درست کند.

در این صورت برنامه نویس برای برنامه نویسی در یک سیستم عامل ویژه، باید زبان Native آن سیستم عامل را فرا بگیرد.

این انحصاری بودن احتمال دارد کمی مشکل باشد. ولی ریکت به شما اجازه می‌ دهد با زبان جاوا اسکریپت برنامه گوشی بنویسید و React این کد ها را تغییر به زبان Native کرده و نتیجه آن می شود اندروید وiOS .

2 – امکان به کار بردن از زبان‌ های Native کنارReact :

ممکن است در طول پروژه احتیاج داشته باشید که برخی از قسمت های برنامه را با زبان‌های Native جاوا و سوئیفت بنویسد. React این کارایی را بوجود می آورد تا هر وقتی که علاقه داشتید از این زبان‌ ها در برابر جاوا اسکریپت به کار ببرید . همانگونه که در مقاله برنامه نویس ری اکت گفته شده می‌ توانید React Native را به پروژه‌ های پیشین خودتان بیفزایید و حتما کافی نیست که کل راه را از اول با React بروید.

3 – صرفه جوبی در وقت و هزینه ک

از جهتی که برنامه‌ های نوشته شده با ری اکت خروجی‌ های متفاوتی مانند اندروید، iOSو وب به شما می‌ دهند، دیگر الزامی نیست که شرکت‌ ها چند برنامه نویس برای پلتفرم‌ های متفاوت استخدام کنند. این فواید React Native مبلغ ها را تا حد بیشتری کاهش می‌ دهد و کارکرد پیشرفت اپلیکیشن‌ ها را تسریع می‌ کند.

همه کسب و کار ها علاقه دارند تا جای احتمالی مبلغ های خود را کم کنند، بویژه استارتاپ‌ ها که با منابع مالی کمی روبرو هستند. با به کار بردن از ری اکت نیتیو می‌ توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.

کدام برندها از React Native به کار می برند؟

به کار بردن از React Native فواید زیادی به دنبال دارد و شرکت‌ های باهوش در جهان این فواید را کشف کرده اند. برخی از مشهور ترین سرویس هایی که هر روز از آن ها به کار می بریم به React Native اعتماد کرده اند و در قسمت های متفاوت سرویس خود از این فریم ورک به کار ببرند. در ادامه مقاله برنامه نویس ری اکت چند مورد از معروف ترین برند هایی که از React Native به کار می برند را معرفی می‌ کنیم:

1 – فیس بوک :

مگر می‌شود تهیه کننده یک کالا از آن کالا به کار نبرد؟ فیس بوک React Native را به صورت یک راه حل برای برخی از مشکلاتی که داخل سازمان داشت معرفی کرد. پس از قدرت این فریم ورک را در اپلیکیشن فیس بوک و اپلیکیشن اداره مدیریت تبلیغات فیس بوک به رخ دیگران کشید. همانگونه در سرویس آمارگیر خود با اسم Facebook Analytics از این فریم ورک به کار برد.

2 – اینستاگرام :

اینستاگرم احتیاجی به معرفی ندارد. این رسانه اجتماعی رکورد 1 میلیارد مخاطب را در دنیا زد و مورد علاقه ترین سرویس در زمینه اشتراک تصویر و ویدئو است. عوض کردن پلتفرم و منتقل کردن همه برنامه به React Native چالش بزرگی برای ارتقا دهندگان اینستاگرام بود. ولی اینستاگرام این خطا را پذیرفت و نتیجه آن را هم مشاهده کرد. پس از این عوض کردن نگهداری هر دو نسخه اندروید و آی اوس این اپلیکیشن خیلی بهتر شد.

3 – Discord :

اگر علاقه به بازی‌ های کامپیوتری داشته باشید، ممکن است نام Discord به گوشتان خورده است. یک رسانه اجتماعی بزرگ برای چت میان بازیکن‌رها که کارایی های زیاد و مختلفی دارد. مورد جالبی که درباره Discord باید اطلاع داشته باشید در مقاله برنامه نویس ری اکت این است که نسخه اندروید و آی اوس این برنامه 98% کد اشتراکی دارند و Discord یک مدل آماده سازی موفق از React Native به شمار می‌آید.

نکات پایانی

در این مقاله برنامه نویس ری اکت با هم ارزیابی کردیم که ریکت چیست و به کار بردن از آن چه فوایدی دارد. ریکت به ما اجازه می‌دهد با یاری زبان جاوا اسکریپت ارتباط کاربری اپلیکیشن‌ های گوشی را دیزاین کنیم. بدون آن که احتیاج باشد به زبان‌ های Native برنامه نویسی گوشی مانند جاوا یا Swift مسلط باشیم.

در حقیقت قرار نیست این فریم ورک جای زبان‌ های بومی یا Native را بگیرد، براساس یک روش حل خوب برای برنامه نویسان گوشی و علاقه مندان به جاوا اسکرپیت است تا به یاری این زبان دوست داشتنی برای گوشی هم برنامه درست کند.

با ما در سئو تهران همراه باشید.

بیشتر بخوانید : لوگو خبر فوری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد